Sectorul construcțiilor din România reprezintă 8% din PIB, mult peste media UE.

Conform datelor recente furnizate de Eurostat și analizate de compania de investiții Colliers, sectorul construcțiilor din România a reprezentat aproape 8% din PIB în ultimele patru trimestre. Acest procent este cel mai ridicat din întreaga Uniune Europeană, depășind semnificativ media celor 27 de state membre, care se situează la 5%.
România a înregistrat a doua creștere ca viteză în activitatea de construcții post-pandemie la nivelul Uniunii Europene, potrivit consultanților Colliers. Această tendință reflectă un ritm accelerat de transformare în industria construcțiilor. Cu toate acestea, Colliers atrage atenția asupra faptului că volatilitatea recentă a sectorului poate semnala probleme latente, cu impact potențial asupra rezultatelor companiilor și a sustenabilității lor pe termen lung.
În primele opt luni ale anului 2025, volumul lucrărilor de construcții din România a crescut cu aproximativ 58% comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Această creștere spectaculoasă a ridicat ponderea sectorului în PIB de la sub 6% la aproape 8%. Expansiunea a fost susținută majoritar de investițiile în infrastructură, dar și de proiecte private în segmentele rezidențial și comercial, afirmă Alexandru Atanasiu, membru al consiliului și șef al serviciilor de construcție la Colliers.
În perioada analizată din acest an, volumul lucrărilor inginerești, care includ în principal proiecte de infrastructură, dar și investiții majore cum ar fi spitale sau stadioane, a crescut cu 12% față de aceeași perioadă din 2024. În același timp, activitățile de construcție rezidențială au avansat cu 10%, iar clădirile nerezidențiale, cum ar fi birourile și spațiile comerciale, au înregistrat o creștere de 6%.
Chiar dacă sectorul construcțiilor rămâne un motor principal al economiei, provocările nu lipsesc, subliniază experții Colliers. Incertitudinile economice și presiunile fiscale se resimt tot mai puternic, atât pe segmentul rezidențial, unde dezvoltatorii sunt precauți față de o posibilă scădere a cererii, cât și în proiectele de infrastructură, unde întârzierile în finanțare și dificultățile de absorbție a fondurilor europene încetinesc progresul.
În acest context, obiectivul guvernului de a inaugura între 200 și 300 de kilometri de autostrăzi noi până la sfârșitul anului devine greu de atins. Chiar și în cel mai optimist scenariu, consultanții Colliers estimează că România ar putea finaliza aproximativ 100 de kilometri până la sfârșitul anului.
„Faptul că, anul trecut, deschiderile de autostrăzi au fost, proporțional, comparabile cu ritmul de construcție al Chinei, în timp ce anul acesta asistăm din nou la o încetinire semnificativă, este un semnal de alarmă pentru industrie. Statul trebuie să țină cont de faptul că a fost nevoie de câțiva ani pentru ca sectorul să accelereze, să construiască echipe și să dezvolte capacitatea necesară pentru proiecte de mare amploare,” avertizează Silviu Pop, director CEE & Romania Research la Colliers.
Fiecare pas înainte al sectorului construcțiilor este vital pentru economia României, dar menținerea pe această traiectorie de creștere necesită strategii bine gândite și gestionarea riscurilor implicate.