Liceele pedagogice nu vor mai organiza admiteri pentru învățători și educatori / Prevederi noi în Regulament

Liceele pedagogice nu vor mai organiza admiteri pentru învățători și educatori / Prevederi noi în Regulament

Liceele pedagogice renunță la admiterile pentru învățători și educatori; introducerea a cinci direcții noi de studiu

Un proiect nou de regulament-cadru pus recent în dezbatere publică propune schimbări semnificative în organizarea admiterilor la liceele pedagogice din România. Principala modificare prevede eliminarea admiterii pentru specializările tradiționale de învățători și educatori, acestea urmând să fie înlocuite cu cinci direcții distincte de studiu: Educație Timpurie, Pedagogia Învățământului Primar, Pedagogie Generală, Pedagogia Educației Non-Formale și Medierea Școlară.

Motivarea schimbării și cadrul legal

Această decizie este corelată cu aplicarea Legii Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, care actualizează nomenclatorul profesiilor din domeniul educației, în conformitate cu nevoile actuale ale sistemului educațional. Adriana Robu, director adjunct al Colegiului Național Pedagogic „Vasile Lupu” din Iași, a explicat pentru Radio România Iași că această reformă a venit ca urmare a unei inițiative comune a Asociației Colegiilor și Liceelor Pedagogice, în colaborare cu directorii, profesorii și cadrele didactice implicate.

„Era imperativ să ne aliniem la nomenclatorul actual al profesiilor, dar și să distingem clar între specializări, astfel încât pregătirea să fie adaptată pe niveluri de vârstă și cicluri de învățământ”, a precizat Adriana Robu. Această delimitare are ca scop o mai bună specializare a viitorilor profesioniști din domeniu, orientându-i spre particularitățile educației timpurii, primare sau alternative non-formale.

Ce aduce nou regulamentul-cadru?

Pe lângă înlocuirea specializărilor vechi, proiectul introduce și o serie de condiții stricte pentru titularizarea cadrelor didactice. Astfel, absolvenții specializării „Pedagogia Învățământului Primar” vor putea fi titulari doar după finalizarea studiilor universitare cu diplomă de licență.

Pentru viitorii educatori, viitoarea traiectorie profesională presupune absolvirea specializării „Educație Timpurie”. Cei care vor să predea la învățământul primar vor trebui să dobândească o diplomă de licență în „Pedagogia Învățământului Primar” sau să finalizeze un program de master didactic, în funcție de caz.

Este important de menționat că acei elevi și candidați care sunt deja înscriși în programele educaționale stabilite conform vechiului regulament vor continua pregătirea în aceleași condiții până la finalizarea studiilor.

Alte prevederi esențiale din legislație

O altă noutate inclusă în regulament este legată de standardele etice și juridice în cadrul personalului didactic. Conform legii, persoanele care au fost condamnate definitiv pentru anumite infracțiuni grave vor fi excluse din posibilitatea de a ocupa posturi didactice, de conducere sau de îndrumare în învățământul preuniversitar, referindu-se la o protecție sporită a mediului educațional.

Impact și reacții din partea comunității educaționale

Reprezentanții liceelor pedagogice și cadrele didactice susțin această reformă drept un pas important pentru alinierea pregătirii formatorilor de viitori educatori și învățători la cerințele şi structura actuală a sistemului educațional. Această clarificare a specializărilor va facilita nu doar o mai bună pregătire profesională, ci și o focalizare mai precisă pe metode și strategii de predare adaptate fiecărui ciclu educațional.

Astfel, liceele pedagogice se vor transforma, de fapt, din punct de vedere al ofertelor educaționale, devenind centre care pregătesc viitorii profesori și specialiști în domenii educaționale clar delimitate, la standarde moderne și legislative actualizate.


Concluzie

Actualizarea regulamentului de admitere și a structurii specializărilor în liceele pedagogice reflectă o reformă necesară în domeniul formării cadrelor didactice din România. Prin eliminarea specializărilor vechi și introducerea celor cinci direcții noi, sistemul educațional își propune să ofere o pregătire complementară cerințelor actuale, adaptată nevoilor copiilor pe niveluri de vârstă și tipuri de învățare.

Această reformă, susținută și de legislația recentă, marchează un pas important în modernizarea învățământului preuniversitar, pregătind cadre didactice competente, responsabile și în concordanță cu principiile europene și mondiale în educație.


Elena Dinu

Elena Dinu, în vârstă de 32 de ani, este vocea feminină din spatele știrilor de pe azi în Tulcea. Cu un ochi atent pentru detalii și o pasiune reală pentru comunitatea locală, Elena reușește să surprindă esența orașului de la malul Dunării, de la reportaje din inima Deltei, până la interviuri cu lideri locali și oameni simpli care fac diferența.Absolventă de Jurnalism la București, s-a întors în orașul natal pentru a contribui la o informare corectă și empatică a cititorilor. Îi plac natura, poveștile autentice și jurnalismul care pune omul în centrul atenției.

Știri Generale

Știri Generale
Candidatul liberal conduce în sondajul pentru alegerile municipale din București
Credite false, prejudiciu de 7 mil. euro și sechestru pe lingouri de aur și mașini. Grupul infracțional a fost reținut preventiv
Creșterea FMCG în România încetinește la +1,1% în trimestrul al treilea, conform raportului NielsenIQ
Curs valutar, 4 noiembrie. Euro crește ușor, aurul superficial
Evrotrust atrage 6,6 milioane EUR de la 3TS Capital Partners pentru extinderea în România
Fostă navă minieră a Marinei Regale ajunge în Portul Constanța pentru a se alătura flotei românești
Grupul tech AROBS listat la BVB a achiziționat compania de inginerie din Sibiu
Investitorii străini din România sunt moderat optimiști, dar prudenți
Liceele pedagogice nu vor mai organiza admiteri pentru învățători și educatori / Prevederi noi în Regulament
Mark Rutte de la NATO se întâlnește cu președintele Nicușor Dan în timpul vizitei în România
Mark Rutte, întâlniri cu Dan, Bolojan și Grindeanu, dar și cu studenții români