Românii renunță la impulsivitate și vânează reduceri de Black Friday, conform studiilor.

Românii nu mai sunt impulsivi, dar vânează reducerile de Black Friday, arată studiile
Două studii recente despre obiceiurile de cumpărare ale românilor în legătură cu evenimentul anual Black Friday conturează o imagine complet diferită față de anii precedenți. Rezultatele indică faptul că românii au schimbat impulsivitatea cu o planificare strategică.
Conform ultimului sondaj realizat de Cargus printre 1.036 de respondenți urbani, șapte din zece români urmăresc produsele dorite online, iar aproape jumătate explorează și magazinele online specializate. Aproximativ 88% dintre cumpărători se concentrează în principal pe prețul produselor, urmat de costul de livrare (26%) și recenziile clienților (22%).
Pentru majoritatea românilor, Black Friday a devenit mai mult despre achiziții utile și planificate decât o goană după oferte aleatorii. Aproape o treime (30,5%) sunt încă atrași de reduceri mari, dar un sfert (25,5%) folosesc această perioadă pentru a cumpăra articole amânate anterior din cauza prețului, în timp ce 13% plănuiesc să achiziționeze necesități, iar 10% vor cumpăra cadouri de sărbători.
În ceea ce privește categoriile de produse, electronicele și electrocasnicele rămân alegeri de top pentru jumătate dintre respondenți, urmate de haine și accesorii (27%), produse pentru casă și grădină (20%), cosmetice și parfumuri (17%) și cărți și jucării (15%).
Pentru majoritatea cumpărătorilor (63,5%), coșmarul de Black Friday este să găsească reduceri mari, dar fără stoc disponibil. Aproape 20% se tem să nu primească produsul greșit, iar pentru 11% cel mai frustrant scenariu ar fi o întârziere a livrării până după Crăciun.
Românii înțeleg cât de aglomerată este perioada Black Friday pentru comercianții online și curieri. Aproape 44% spun că sunt dispuși să aștepte până la șapte zile pentru livrare, în timp ce 10% ar aștepta chiar mai mult dacă intervalul de timp este comunicat transparent la finalizarea comenzii. Pentru 9%, timpul de livrare este irelevant dacă reducerea este semnificativă. Pe de altă parte, 32% consideră că sunt acceptabile maximum trei zile, dar doar 15% ar plăti extra pentru o livrare rapidă sau în aceeași zi.
Dacă în anii trecuți Black Friday era adesea perceput ca o ocazie de a cumpăra cât mai multe produse la preț redus, 2025 găsește românii mai prudenți și mai conștienți din punct de vedere financiar, în contextul economic actual. Aproximativ patru din zece plănuiesc să cheltuie mai puțin decât în 2024, în timp ce alți 37% intenționează să mențină un buget similar.
Așteptările legate de reduceri sunt și ele în creștere. Peste 85% dintre respondenți se așteaptă la reduceri reale de preț, fără majorări artificiale înainte de eveniment. Mai mult, patru din zece speră la stocuri mai mari de produse reduse, în timp ce 35% caută mai multe oferte la produse de necesitate zilnică, nu doar la articole premium sau tehnologice.
"Black Friday nu mai este despre frenezia reducerilor, ci despre alegeri inteligente și valoare reală. Românii nu mai cumpără impulsiv; își selectează cu grijă comercianții și produsele, fiind mai conștienți de bugetele lor. Este un semn clar de maturitate a consumatorului", a declarat Belgin Bactali, CEO al Cargus.
Un alt studiu efectuat de agenția de cercetare de piață MKOR pe aproximativ 1.000 de respondenți, "Tendințele Consumatorilor de Black Friday 2025", confirmă că anul acesta consumatorii sunt mai strategici cu achizițiile lor de Black Friday.
Reducerea semnificativă a cumpărătorilor impulsivi este cea mai puternică descoperire a studiului. Un procent covârșitor de 93% dintre cei care intenționează să facă achiziții își pregătesc o listă în avans, începând procesul cu 3-4 săptămâni înainte. Principalul motivator este dorința de a achiziționa produse din lista personală de dorințe la un preț mai bun (53%), urmată de pragmatismul cumpărării cadourilor de Crăciun (31%).
"Era în care Black Friday era sinonim doar cu tehnologia și electrocasnicele a luat sfârșit. În 2025, coșul de cumpărături s-a diversificat dramatic, incluzând produse din 3,9 categorii diferite în medie (+1 față de 2024)", notează studiul. Electronicele și electrocasnicele sunt încă pe listă, dar produsele de modă și frumusețe și-au dublat prezența în intențiile de cumpărare.
În contrast cu studiul Cargus, MKOR evidențiază creșterea abordării hibride (online + offline) în ceea ce privește cumpărăturile. Aproximativ 39% dintre cumpărători preferă să achiziționeze articole în acest mod, o creștere determinată în principal de cumpărătorii din generația Z. Conform studiului, 56% dintre tinerii cu vârste între 18 și 28 de ani intenționează să combine canalele, folosind online-ul pentru cercetare și magazinele fizice pentru experiența testării produselor și gratificarea instantanee.
"Datele de anul acesta confirmă o maturizare a consumatorului român. Black Friday nu mai este un sprint, ci un maraton de planificare care începe cu 3-4 săptămâni înainte. Pentru comercianți, asta înseamnă că bătălia nu se mai duce doar pe preț în ziua Z, ci pe construirea relevanței și încrederii cu săptămâni înainte. Cine înțelege că vinde unui strateg și nu unui vânător impulsiv, va câștiga în 2025," a declarat Cori Cimpoca, Fondator al MKOR.
Totuși, pentru segmentul masiv de 28% dintre consumatorii indeciși, cheia conversiei este clară: valoarea reducerii. Pentru ei, o reducere substanțială ar transforma ezitarea în achiziție. Studiul arată că pragul psihologic care separă o ofertă obișnuită de o oportunitate reală se ridică la o reducere medie de 54%.