Consiliul Europei recomandă României să implementeze un sistem de monitorizare a incidentelor rasiste și anti-LGBTI.

Consiliul Europei, o organizație umanitară ce acoperă întregul continent, a îndemnat recent România să implementeze un sistem național pentru monitorizarea incidentelor rasiste și anti-LGBTI în școli. Recomandările provin de la Comisia Europeană împotriva Rasismului și Intoleranței (ECRI), care a publicat o serie de rapoarte vizând țara noastră și alte state, ca parte dintr-un efort mai amplu de combatere a discursului instigator la ură și a discriminării grupurilor vulnerabile.
În raportul său dedicat României, ECRI a prezentat 15 recomandări, subliniind necesitatea urgentă de a stabili un sistem național de monitorizare pentru incidentele rasiste și anti-LGBTI în școli. Se sugerează colectarea de date diferențiate pe gen despre astfel de incidente, incluzând și motivările pentru comportamentele de intimidare.
Un alt punct important din raport este dezvoltarea, în următorii doi ani, a unui cadru legal clar care să reglementeze recunoașterea juridică a genului și să ofere îndrumări precise pentru îngrijirile medicale care afirmă identitatea de gen.
Oficialii Consiliului Europei au remarcat că România a progresat din 2019. Deși Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării funcționează în linii mari conform recomandărilor ECRI pentru organismele de egalitate, resursele financiare și umane ale acestuia rămân limitate. Totodată, au fost realizate progrese în promovarea educației incluzive și în stabilirea unei proceduri pentru gestionarea cazurilor de violență în școli, inclusiv agresarea și hărțuirea cibernetică.
Inițiativele pentru îmbunătățirea incluziunii romilor continuă, inclusiv prin proiecte de regularizare a așezărilor informale și prin adopția de legi noi care interzic segregarea școlară. De asemenea, legile privind discursurile instigatoare la ură și infracțiunile motivate de ură au fost abordate într-un mod mai bine coordonat.
Cu toate acestea, ECRI și-a exprimat îngrijorarea cu privire la câteva probleme esențiale. Bullying-ul este o problemă gravă și răspândită în instituțiile educaționale din România, aspectele legate de orientare sexuală, identitate de gen și caracteristici de sex nefiind incluse în curricula școlară.
În plus, cuplurile de același sex nu au, în continuare, niciun fel de recunoaștere legală. Cadrul legal nu oferă o definire clară a condițiilor și procedurilor pentru recunoașterea juridică a genului, iar ghidurile specifice pentru asistența medicală afirmativă de gen lipsesc.
Problemele romilor rămân dificile, mulți dintre aceștia trăind în așezări informale și frecventând școli segregate, adesea amplasate în apropierea unor zone foarte poluate.
Eforturile Consiliului Europei se concentrează pe crearea unui climat mai sigur și mai incluziv pentru toți cetățenii, promovând egalitatea și respectul în toate domeniile vieții sociale din România.