Doar un sfert dintre români au avut competențe digitale de bază în 2023, mult sub media UE, conform unui raport UE recent.
Sursa poza si informatii: romania-insider.com
Doar un sfert dintre români dețin competențe digitale de bază în 2023, arată un raport
Potrivit raportului realizat de Comisia Europeană, intitulat "Digital Decade 2025 Country Report – Romania", doar 27,7% dintre români aveau competențe digitale de bază în anul 2023, un procent sub media europeană de 55,56%.
În România, dezvoltarea unui cadru de competențe digitale pentru funcționarii publici este responsabilitatea Autorității pentru Digitalizarea României, Agenției Naționale a Funcționarilor Publici și Institutului Național de Administrație. Deși există o strategie pentru îmbunătățirea capacităților digitale ale angajaților din sectorul public, datele actuale arată că aceștia nu beneficiază de suficiente resurse pentru a-și dezvolta abilitățile digitale.
Ca răspuns la aceste provocări, o parte semnificativă din resursele alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) sunt direcționate către digitalizarea sectorului public. Inițiative precum cloud-ul guvernamental, ROeID și Single Digital Gateway sunt propuse ca soluții pentru a îmbunătăți performanțele actuale de nivel redus.
Sprijinul publicului român pentru aceste inițiative este evident. Eurobarometrul pentru 2025 relevă că 67% dintre români consideră că accesarea serviciilor publice online va fi esențială în viața de zi cu zi până în 2030. În plus, 79% dintre români sunt de părere că ar trebui să se acorde asistență umană oamenilor pentru a se adapta la schimbările aduse de noile tehnologii și servicii digitale.
Raportul subliniază diferențe semnificative în competențele digitale în funcție de sex, educație, vârstă și mediu. Diferența de abilități digitale între bărbați și femei este de 2,59%, bărbații având 29,06% față de 26,47% la femei. Această diferență este considerată "medie", dar rămâne ușor peste media Uniunii Europene, evidențiind un decalaj ușor între cele două sexe.
În ansamblu, aproximativ 64% dintre românii cu studii superioare au competențe digitale de bază, procent mai mic față de media europeană de 79,83%. Situația se înrăutățește în rândul celor cu nivel minim de educație formală, unde doar 12,58% au competențe digitale de bază, comparativ cu 33,61% în UE.
Doar 21% dintre locuitorii din mediul rural din România au competențe digitale de bază, aproape jumătate față de media europeană pentru același segment, indicând un deficit semnificativ în accesul la educația digitală și infrastructura tehnologică.
În ceea ce privește vârsta, grupa de vârstă 16-24 de ani din România înregistrează cea mai bună performanță, dar doar 47,19% dintre tineri ating un nivel minim de competență digitală, comparativ cu 69,98% în UE. La polul opus, doar 6,17% dintre persoanele cu vârsta între 65 și 74 de ani au competențe digitale de bază, față de media UE de 28,19%.
Raportul evidențiază necesitatea integrării conceptelor de digitalizare în curriculum-ul educațional și în programele de formare pentru profesori. Recent, Ministerul Educației din România a anunțat intenția de a pregăti peste 100.000 de profesori pentru a le furniza competențele necesare.